ד"ר רונן ברגמן מרצה

ד"ר רונן ברגמן

רונן ברגמן - מרכז המרצים לישראל
עברית , אנגלית

קורות חיים

פרשן בכיר בידיעות אחרונות וכתב המגזין השבועי של הניו יורק טיימס במזרח התיכון. עיקר עיסוקו בנושאי צבא, יחסים בין לאומיים, מודיעין וטרור. מפרסם מאמרים בעיתונים מובילים ברחבי העולם. חתן של כמה פרסים וציונים לשבח בתחום העיתונות ובהם פרס העיתונות הבין- לאומי של ארגון בני-ברית לשנת 1996 והכתב המצטיין של ידיעות אחרונות לשנת 2010. בין הביקורות המרשימות שקיבל: "העיתונאי החוקר הטוב בישראל" (עיתון "ניו-יורקר"), "המומחה הטוב ביותר בעולם לענייני המוסד" (עיתון "דר שפיגל").

ד"ר ברגמן בעל תואר ראשון בהצטיינות במשפטים מאוניברסיטת חיפה ושני ביחסים בין- לאומיים מאוניברסיטת קיימברדיג', בריטניה. הדוקטורט שלו הוא היחיד בעולם הנוגע בהיסטוריה של המוסד וזכה לשבחים רבים. את ההתמחות שלו במשפטים עשה בלשכת היועץ המשפטי לממשלה.

ד"ר ברגמן מנהל מאבק ארוך שנים למען חופש המידע וזכות הציבור לדעת. מאבק שניהל מאז 2005 בבית המשפט העליון הסתיים בשינוי "חוק הארכיונים" ובכניסתו לתוקף של חוק חדש, מעודכן וליברלי יותר. כמו כן היה חבר בצוות המייסד של הפרוייקט ללימודי ביטחון בקיימברידג', במסגרתו כתב מחקר רחב היקף על מנגנוני המימון של החמאס בארצות הברית באירופה.

בעבר הגיש את התוכנית ערב חדש בטלוויזיה החינוכית במשך שש שנים.

ד"ר ברגמן מפרסם מאמרים בעיתונים מובילים ברחבי העולם בינהם הניו יורק טיימס, הוול בארצות הברית, הגארדיין והטיימס בבריטניה, דר-שפיגל GQ סטריט ג'ורנל, הניוזוויק ווהזוד-דוייטשה צייטונג הגרמנים. לצד זאת הוא משמש כפרשן ומרואיין לעיתים תכופות ברשתות הטלוויזיה המרכזיות במערב לצד אל ג'זירה ואל ערבייה. בין לבין הוא משמש כמרצה ומדריך לסטודנטים צעירים באוניברסיטה. בעבר הרצה בבית הספר לתקשורת של אוניברסיטת תל אביב בנושאי תחקירנות עיתונאית והירצה בפורומים שונים באוניברסיטאות החשובות בעולם, לרבות ייל, פרינטסון, אוקספורד, קולומביה, האקדמיה הצבאית בווסט-פוינט ו"המועצה ליחסי חוץ" בניו יורק.

ד"ר ברגמן הוא חתן של כמה פרסים וציונים לשבח בתחום העיתונות ובהם פרס העיתונות הבין- לאומי של ארגון בני-ברית לשנת 1996 , תואר אביר איכות השלטון של התנועה למען איכות השלטון לשנת 2004, הכתב המצטיין של ידיעות אחרונות לשנת 2010 וזוכה פרס סוקולוב בתקשורת כתובה לשנת 2017. דויד רמניק, העורך הראשי של הניו-יורקר הכתיר אותו כ"עיתונאי החוקר הטוב בישראל ". גיאורג מסקולו, העורך הראשי של דר-שפיגל כתב עליו כי הוא "המומחה הטוב ביותר בעולם לענייני המוסד".

הספרים של ד"ר רונן ברגמן:
ברגמן חיבר שישה ספרים, מתוכם חמישה רבי-מכר בעברית:
"והרשות נתונה" (2002), העוסק בטרור ובשחיתות ברשות הפלסטינית
"זמן-אמת" (2003, ביחד עם גיל מלצר) המתעד את מלחמת יום-הכיפורים
"נקודת האל-חזור" (2007), המתאר את מלחמתו של המודיעין הישראלי באיראן וביחזבאללה והוכתר כאחד מהספרים הדוקומנטריים הנמכרים בתולדות המדינה. אותו הספר גם משמש בסיס לתסריט הוליוודי שנכתב בימים אלו.
"The Secret War With Iran" (ספטמבר 2008) זכה לביקורות נלהבות באירופה ובארצות הברית.
"מדינת ישראל תעשה הכל" (2009), העוסק במרדף החשאי של ישראל אחר השבויים והנעדרים. ברגמן כתב גם תסריט לסרט, המבוסס על כמה פרקים מתוך הספר הנ"ל.
ב- 2011 יצא ספרו "הבור" אודות פרשת הרפז והרקב בצמרת צה"ל ומערכת הביטחון.

 

הרצאות מבוקשות

רונן ברגמן מסקר את המלחמה, מיומה הראשון עבור ה"ניו יורק טיימס" ו"ידיעות אחרונות". בדיווחים מתוך עזה, מהקיבוצים השרופים, ומחנות הצבא לאורך העוטף וממסדרונות הפיקוד העליון בת״א. דיווחים ומסקנות ראשונות וגם טיוטה לועדת החקירה.

רונן ברגמן על הסודות שמאחורי הקלעים של גילוי והשמדת הכור הסורי .

להשמיד את עין הבשור, מהפרויקט הכי סודי בסוריה, זה שאפילו הרמטכ"ל הסורי לא ידע עליו, דרך הגילוי של לוחמי המוסד בוינה, שיתוף הפעולה עם ארצות הברית, הסירוב האמריקאי לפעול ועד תהליך קבלת ההחלטות, מלחמות הגוג ומגוג בין ברק לאולמרט וכלה בהפצצה ומה שאחריה.

 

המודיעין הישראלי (המוסד, אמ"ן, השב"כ) מנהל בשלושים השנים האחרונות מלחמה חשאית וחריפה נגד איראן. פרטי המלחמה נחשפים לראשונה בהרצאה מרתקת, המבוססת על ספר חדש שעומד לצאת לאור בקרוב. רונן ברגמן מביא בהרצאה חומר שלא פורסם עד היום מעבודתו ב15 השנים האחרונות ומדווח מסיוריו בעקבות הטירור האיראני בכל רחבי העולם: מבצעים חשאיים, גיוס סוכנים, המבנה הפנימי של השלטון בטהרן, "מלחמות היהודים" על סמכות וטריטוריה בנושא האיראנים, הצלחות וגם לא מעט כשלונות. בין השאר, נחשפים בהרצאה: פרטי חטיפתו וחקירתו של "עוקץ ארסי", מוסטפה דיראני, בידי סיירת מטכ"ל. כך הצילו משלוחי נשק מישראל את שלטונו של חומייני. חיסולו של פתחי שקאקי, מפקד הג´יהאד האיסלמי במלטה, בידי המוסד. כך כמעט וסיפקה ישראל טילי קרקע-קרקע המסוגלים להגיע עד דימונה. כך קיבלה ישראל מאיראן 5 מיליארד דולר ושכחה להחזיר. המעקב של המודיעין הישראלי אחרי וניסיונות החיסול של עימאד מורנייה, "שר הביטחון" של חזבאללה. כך נכשל המוסד באיתורו והשבתו לישראל של "חום הגוף", הנווט הנעדר רון ארד. התחקירים הסודיים על נפילתם בשבי של החיילים רגב וגולדווסר, שבעקבותיה נפתחה מלחמת לבנון. כך הוליכה איראן שולל את המוסד והסי.אי.איי שניסו למנוע ממנה מלהשיג נשק גרעיני. פרטים חדשים ודרמטיים מפרשת "ג´יניוס"- חטיפתו של אל"מ אלחנן טננבוים

האם יכול המערב לנצח? יעף ציפור מעל ארגוני הטירור הבולטים בעולם כיום (אל-קאעידה, חמאס, חזבאללה, גיהאד איסלמי, אל גמעאת אל איסלמיה ועוד) תוך סימון המגמות, המבצעים הבולטים, ההיסטוריה, ההבדלים בין הארגונים וכיו"ב. במקביל תיסקר המלחמה המודיעינית שפתח המערב נגד תופעת ה"ג´יהאד העולמי". מה נעשה עד היום ולמה אוסמה בין לאדן וחבריו ממשיכים לפעול באין מפריע.

האמת על המלחמה כפי שנחשפה בסדר התחקירים ב"ידיעות אחרונות" ובספר "זמן אמת", מתוך ההקלטות וחומרי הגלם המקוריים שנשמרו בסוד במשך שלושים שנה. ההרצאה מלווה בהקלטות מקוריות שלא נשמעו מעולם ובמסמכים סודיים.

במלאת 6 שנים לפרוץ האינתיפאדה סקירה נרחבת על הטרור, העימות, השחיתות ברשות הפלסטינית. ההרצאה מבוססת על ממצאי התחקיר לקראת כתיבתו של הספר "והרשות נתונה" והסיקור הנמשך את הנושא מאז ועד היום.

מאחורי הקלעים של תחקירים שחוללו סערה גדולה, שיטות העבודה, גיוס והפעלת מקורות, דילמות אתיות, מה מחפש העיתונאי (סקופ? למכור יותר עיתונים? להשפיע? להנות מהעבודה?), סיפורים אנושיים וכיו"ב.

כבר עשרים שנה מזעזעים את מדינת ישראל מחדש בכל פעם סיפורי שבויים ונעדרים (שו"ן). מעיסקת ג´יבריל ועד נעדרי קרב סולטאן יעקוב, מאלחנן טננבוים ועד רון ארד והנעדרים רגב וגולדווסר מהמלחמה האחרונה, הפך הנושא האישי הטרגי הזה לשורת פרשיות מודיעיניות ודיפלומטיות חובקות עולם בהן רב הנסתר על הנגלה ואשר משחקים בהן תפקיד מרכזי הכוחות הגדולים והחשובים ביותר על כדור הארץ.

למה כדאי להזמין הרצאה של ד"ר רונן ברגמן

כפרשן בכיר בידיעות אחרונות וכתב המגזין השבועי של הניו יורק טיימס במזרח התיכון, יש ברשות ד"ר ברגמן מומחיות וידע רב בנושאי צבא, יחסים בין לאומיים, מודיעין וטרור. כאיש תקשורת, הרצאותיו של ד"ר ברגמן מרתקות ומעניינות.

מרצים שאולי יעניינו אותך

אורלי וילנאי וגיא מרוז הרצאות - מרכז המרצים לישראל

אורלי וילנאי וגיא מרוז הרצאות - מרכז המרצים לישראל

מרצה בנושאים: אקטואליה ותקשורת,הרצאות לנשים,השראה,זוגיות,מוזיקה,מוטיבציה, מצוינות והעצמה,מופעים,צחוק והומור,קיימות ויזמות חברתית

שי ניצן הרצאות - מרכז המרצים לישראל

שי ניצן הרצאות - מרכז המרצים לישראל

מרצה בנושאים: אקטואליה ותקשורת,משפט ומדינה,פלילים

צבי יחזקאלי הרצאות - מרכז המרצים לישראל

צבי יחזקאלי הרצאות - מרכז המרצים לישראל

מרצה בנושאים: אקטואליה ותקשורת,חנוכה,יום הזיכרון לחללי צה"ל,יום הזיכרון לשואה ולגבורה,מוטיבציה, מצוינות והעצמה,מרצים לתקופת חירום מלחמה לחץ והרגעה,פסח,צבא ומדינה,ראש השנה

איתי אנגל הרצאות - מרכז המרצים לישראל

איתי אנגל הרצאות - מרכז המרצים לישראל

מרצה בנושאים: אקטואליה ותקשורת,השראה

אלון בן דוד הרצאות - מרכז המרצים לישראל

אלון בן דוד הרצאות - מרכז המרצים לישראל

מרצה בנושאים: אקטואליה ותקשורת,הנחיית אירועים,יום הזיכרון לחללי צה"ל,יום הזיכרון לשואה ולגבורה,יום העצמאות,מרצים לתקופת חירום מלחמה לחץ והרגעה,צבא ומדינה

עמרי אסנהיים הרצאות - מרכז המרצים לישראל

עמרי אסנהיים הרצאות - מרכז המרצים לישראל

מרצה בנושאים: אקטואליה ותקשורת,הגיל השלישי,השראה,חנוכה,יום הזיכרון לחללי צה"ל,יום העצמאות,מוטיבציה, מצוינות והעצמה,מרצים לתקופת חירום מלחמה לחץ והרגעה,משפט ומדינה,פסח,ראש השנה

נינו אבסדזה הרצאות - מרכז המרצים לישראל

נינו אבסדזה הרצאות - מרכז המרצים לישראל

מרצה בנושאים: אקטואליה ותקשורת,הגיל השלישי,הרצאות לנשים,השראה,מרצים לחוגי בית

order lecture by - רונן ברגמן